Najnovija u nizu Sid Meierovih civilizacija, Civilizacija 7, dostupna je na Steam gejming platformi već neko vrijeme i uprkos pomiješanim kritikama dobija redovne apdejtove koji je unaprijeđuju.

U pitanju je potezna strategija koja vas stavlja u ulozi jednog od poznatih istorijskih lidera poput Katarine Velike, Konfučijusa ili Napoleona. Nasuprot prethodnim verzijama ove 3 decenije stare franšize u Civilizaciji 7 imate mogućnost spojiti Lidera sa bilo kojom civilizacjiom. Napoleon može biti lider drevnog Perzijskog Carstva ili pak lider Egipta. Ova nesvakidašnja kombinacija je ono što sedmi dio franšize čini unikatnom.
Doba/Ere
Igra je podijeljena u 3 doba:
- Doba antike,
- Doba istraživanja i
- Moderno doba

Iako su i prethodni naslovi imali različite ere, ova igra ih je dodatno razdvojila zasebnim tehnološkim i civilnim granama. Uz to, svaka civilizacija vezana je za samo jedno doba. Na osnovu donijetih odluka igrača prilikom prelaska u sljedeće doba on mora odabrati novu civilizaciju za igru. Zahvaljujući tome Katarina Velika u dobu antike može komandovati Grcima dok u dobu istraživanja komanduje Mongolcima, a pak u modernom dobu i Meksikancima. Ovi izbori civilizacija nijesu u potpunosti nasumični. Zavisno od lidera kojeg igrate i civilizacije u prethodnom dobu imate nekoliko otključanih opcija. Dodatne civilizacije mogu se otključati vašim načinom igre. Na primjer, ukoliko u svom carstvu iz doba antike imate 3 resursa konja dobijate mogućnost igrati Mongolce u dobu istraživanja.
Na kraju svakog doba igrači se suoče sa krizom. Ova kriza forsira igrače da upotrijebe nekoliko novih polisa koje donose negativne rezultate njihovom carstvu. Ovaj sistem služi kao neka vrsta kontrole tempa. Spriječava takozvani efekat grudve koji igračima u vodstvu daje nedostižnu prednost, dok one koji se muče gazi dok su na podu.
Ovaj sistem je veoma interesantan jer dozvoljava igračima da se fokusiraju na izvlačenje maksimuma iz datog doba uz potencijal potpunog preokreta u sljedećem. Zahvaljujući sistemu 3 doba i krizama na kraju svakog imamo priliku eliminisati onaj “dosadni” dio čekanja pobjede koji je bio redovan u Civilizaciji 6. Igra je veoma dinamična i zaista daje igračima prostora da iskoriste svoju maštu i pobijede na razne načine.
Uticaj

Osim doba u sedmom dijelu Civilizacije imamo i potpuno nov resurs, uticaj. Uticaj je resurs kojim se započinju, prihvataju ili odbijaju razni projekti. Ovaj resurs je u potpunosti promijenio način funkcionisanja diplomatije u svijetu Civilizacije. Osim projekata između igrača, postoje i projekti rezervisani samo za neutralne grad-države. Upotrebom uticaja možete ih pridobiti na svoju stranu ili u potunosti unificirati nakon nekog vremena te svom carstvu dodati još jedan grad.
Uticaj je resurs koji je potreban i za odvijanje špijunaže. Ukoliko planirate sabotirati protivnika ili krasti od njega morate pripremiti velike količine uticaja. Na kraju, ukoliko planirate objaviti rat nekoj drugoj civilizaciji, imajtet na umu da uz upotrebu ovog resursa možete sebi dati ogromnu prednost. Takozvana ratna izmorenost biva znatno smanjena ukoliko uticaj iskoristite da podržite svoju stranu u ratu.
Rijeke
Rijeke su sada podijeljene u dvije kategorije. Postoje plovne i neplovne rijeke. Plovne rijeke su potpuno nova karakteristika koja je oduševila fanove širom svijeta. Ove rijeke dozvoljavaju civilizacijama koje preferiraju bitku na moru da se smjeste dublje unutar kopna bez gubitka pristupa otvorenim morima. Neplovne rijeke su rijeke poput onih iz prethodnih Sid Meierovih edicija te daju gradovima koji se prave nad njima pitku vodu. Bitna razlika je da rijeke sada idu kroz polja na mapi a ne između njih.
Naselja
Naselja se sada dijele na velike urbane sredine iliti metropole i manje specijalizirane gradove koji služe da pomognu razvoju metropola. Glavni grad odnosno prvo naselje koje igrač stvori je uvijek metropola dok svako sljedeće počinje kao naselje. Naselje se može unaprijediti u metropolu u bilo kom trenutku igre potrošnjom resursa zlata. Nakon što naselje dostigne populaciju od 7 ljudi ono se može specijalizovati u jedan od specijalnih gradova poput prehrambenog, rudničkog, vojnog grada i slično. Ukoliko se naselje specijalizira u jedan od gradova ono više ne može rasti niti se razvijati prirodnim putem jer svu hranu šalje obližnjim metropolama a svu produktivnost pretvara u zlato. Naravno, postoje određene situacije poput svjetskih čuda i migranata koji dozvoljavaju dodatno razvijanje ovih gradova i nakon njihovog specijaliziranja. Svaki specijalizirani grad ima priliku vratiti se u naselje, ali ukoliko je jednom bio vojni grad to postaje jedini izbor specijalizacije tog naselja u tom dobu.
Lideri

Kao što sam pomenuo ranije, lideri nijesu vezani ni za jednu civilizaciju. Lideri se sada razvijaju tokom igre uz pomoć Lider atributa. Ovi atributi se dijele na Kulturološke, Tehnološke, Ekonomske, Vojne, Diplomatske i Teritorijalne. Svaka od ovih opcija ima svoje zasebno drvo koje se postepeno razvija od malih bonusa poput 1 kulture po dobu do 5% bonus kulture u cijelom carstvu.
Radnici
Radnici više ne postoje. Sada se polja unutar vaših granica unaprijeđuju atuomatski. Unaprijeđenja se dijele na urbana i ruralna unaprijeđenja. Urbana su distrikti koje gradite u svom carstvu, a ruralna su sva ostala polja koja ste unaprijedili farmom, rudnikom, kamenolomom i slično. Svaki put kada naselje dobije novu populaciju ono ima priliku unaprijediti novo polje unutar svojih granica. Ukoliko je moguće, nakon unaprijeđenja odabranog polja sva okolna polja na maksimalnoj udaljenosti od 3 polja od centra naselja bivaju pripojena tom naselju. Putevi između naselja grade se automatski, a ukoliko planirate stvoriti put od svog naselja do naselja druge civilizacije možete upotrijebiti trgovca koji svojom redovnom trgovinom između pomenutih naselja stvara put. Trgovci sada donose posebne resurse vašem carstvu a grad iz kojeg ih uvoze dobija zlato. Ovaj sistem je dao igračima kontrolu nad razvitkom svog carstva nasuprot prethodno nasumice odabranim poljima i pravcima razvijanja zavisno od količine generisane kulture po potezu.
Varvari
Varvari su zamijenjeni nezavisnim naseljima. Ova naselja mogu biti prijateljska ili neprijateljska zavisno od upotrebe vašeg resursa uticaja. Ovi varvari su nalik pametnim varvarima iz Civilizacije 6.
Vojnici
Vojnici ne dobijaju iskustvo niti unaprijeđenja. Oni napreduju zavisno od tehnologije. Vojni komandiri pak dobijaju iskustvo za svaku odigranu bitku u njihovoj blizini te je poželjno izbjegavati borbe van teritorije komandira. Veoma iskusni komandiri mogu u potpunosti preokrenuti ishod bitke zahvaljujući svojim unaprijeđenjima.

Resursi
Resursi su izmijenjeni i dijele se na resurse koji imaju globalni efekat unutar cijelog carstva(+1 DMG za konjicu) i resurse koji imaju efekat samo na naselja u kojima se nalaze (+3 produkcije u naselju).
Veliki Umovi
Sistem pridobijanja velikih umova je u potpunosti maknut iz igre. Sada civilizacije poput Grčke dobijaju svoje posebne civile koji se zovu Logios i funkcionišu poput velikih umova iz ranijih verzija igre.
Negativni aspekti igre

Ove izmjene zaista zvuče interesantno i obećavajuće, ali kada upalite igru shvatite da ona ima dosta problema. Ono što sam imao prilike da primjetim jeste da je daleko najveći problem igre loš korisnički interfejs (UI). Igra je mnogo tamnija nego njena prethodna edicija te je samim tim njena preglednost smanjena. Kada uz to dodamo i nedovoljno detaljan UI onda nailazimo na problem. Potrebno je nekoliko puta provjeravati stvari da biste bili sigurni da radite ono što zapravo želite. Na primjer ukoliko planirate izgraditi biblioteku u svom glavnom gradu imate opciju staviti je na samo nekoliko ponuđenih polja, ali igra vam niti u jednom trenutku ne objasni zašto se biblioteka može graditi samo na tim poljima. Mnogo je sličnih, skrivenih pravila koja takođe nijesu objašnjena poput distrikta koji dobijaju bonus ukoliko ih gradite pri centru naselja. Ukoliko planirate napraviti trgovačku rutu ka drugoj civilizaciji, ne postoji opcija da provjerite iz kojeg grada je to moguće uraditi. Nigdje ne piše tačna distanca između gradova niti broj trenutnih ruta koje imate ili možete imati. Osim nedovoljno detaljnog korisničkog interfejsa izdvojio bih i nepotrebnu promjenu u samim bojama igre. Civilizacija 6 imala je vidno uočljivu razliku između resursa. Ekonomija (zlato) uvjek je bila žute boje, nauka je bila plave boje, produkcija narandžaste a kultura ljubičaste boje. Vodeći se istom logikom distrikti koje smo gradili za dobijanje datih resursa bili su predstavljeni istim bojama. Teatri su bili ljubičasti, a biblioteke plave. Sada, na mapi je sve sivo. Kada pogledate svoje naselje i zapitate se gdje ste izgradili distrikt za nauku a gdje za kulturu morate potrošiti dragocjeno vrijeme da ih pronađete u veoma neurednom naselju pred vama.
Multiplejer
Kada je u pitanju multiplejer odnosno igranje više igrača istovremeno i dalje postoji problem nepodudaranja fajlova između igrača te se igra može zaglaviti u neprestanom “desink” krugu. Super je što postoji multiplatform opcija putem koje igrači na konzolama mogu igrati sa igračima na računarima, ali ukoliko se ne popravi notorni “desink” problem to je samo još jedna na papiru fina karakteristika koja u praksi nema vrijednost.
Zaključak

Sve u svemu Civilizacija 7 je posljednja u nizu izvanrednih poteznih strategija firaxisa i uz dovoljno vremena i poliranja dostići će nevjerovatne visine. Moje je mišljenje da je ideja različitih doba i lidera koji mijenjaju civilizacije u svakom zaista izvanredna. Ova ideja je u potpunosti eliminisala “dosadni” dio prethodnih igara (poslednjih 50+ poteza neprestanog klikanja “next turn” dugmeta da biste ozvaničili svoju pobjedu). Istovremeno imate priliku ostvariti bilo koju vrstu pobjede u bilo kom trenutku zavisno od situacije na mapi i resursa koje posjedujete. Istina je da je najbolji način igre i dalje fokusirati se na jednu vrstu pobjede od početka do kraja te dostići nevjerovatne brojke u modernom dobu igre, ali sama opcija versatilnosti je ono što ovu igru izvdaja kao najbolju do sada. Od 11. Februara kada je igra zvanično objavljena već je nekoliko pečeva popravilo nedostatke sa korisničkim interfejsom. Ako je dosadašnja ažurnost Firaxisa mjera, onda do kraja Aprila možemo očekivati u potpunosti popravljenu i jasniju igru punu informacija i boja. Nakon toga ostaje samo dodavanje novih lidera i civilizacija kao i mnogih drugih iznenađenja koje je ekipa u Firaxisu pripremila za nas.
Performanse
Performanse koje su potrebne za igranje ove igre su:
- Intel Core i3-10100 procesor,
- 8GB RAM memorije,
- NVIDIA GTX 1050 grafika,
- Windows 10+ operativni sistem i
- 30GB slobodnog prostora na hard disku
Cijena igre na Steam gejming platformi je $70.
Moja konačna ocjena za Sid Meierovu Civilizaciju 7 je: 7