Esport iz dana u dan neprestano raste i razvija se nezaustavljivom brzinom. Od ranih 2000ih godina kada su esport preplavile strategije u realnom vremenu (RTS) do danas kada su ih ostali žanrovi sustigli, a neki čak i prestigli. Od skromnih početaka i nagradnih fondova od samo par stotina eura do nagradnih fondova koji iznose nekoliko desetina miliona američkih dolara.
Sada je vrijeme da se esport uzdigne na sljedeći nivo, nivo olimpijskih igara.

Između 2025. i 2035. godine Saudijska Arabija će biti domaćin prvih Olimpijskih esport igara u saradnji sa Međunarodnim olimpijskim komitetom (MOK), fondacijom World Cup i Saudi Esports federacijom. Ove igre će se održavati svake dvije godine, sa šest ciklusa do 2035. godine.

Prve Olimpijske esport igre okupiće najbolje igrače, timove i organizacije svijeta i istovremeno povezati esport sa tradicionalnim sportom putem simulacija. Ovo će biti trenutak od velike važnosti za esport. Ponoviće se 2011. godina kada je Valve najavio nagradni fond od $1,600,000 za svoj naslov Dota 2 i stvorio prekretnicu za cijelu esport industriju.

Olimpijske esport igre biće podijeljene u tri kategorije:

  • Esport naslovi u saradnji sa izdavačima,
  • sportske simulacije u saradnji sa sportskim savezima poput FIFA, FIBA i FIA i
  • simulacije sportova poput biciklizma, jedrenja i tekvondoa.

Esport naslovi u saradnji sa izdavačima

U ovoj kategoriji nalaze se igre najpoznatijih svjetskih izdavača poput Valve, Riot i Psyonix gejming kompanija. Oni će birati Tier 1 timove koji će se takmičiti na Olimpijskim esport igrama umjesto nacionalnih reprezentacija. Igre u pitanju su:

Dota 2

Dota 2 je simbol esporta kakav poznajemo. Upravo Dota 2 je igra koja je pokrenula esport “ludilo” i pogurala esport u ogromne visine. U pitanju je onlajn borbena arena za više igrača (MOBA) sa velikim fokusom na strategiju i timski rad. Prisustvo ovog naslova kao najptrestižnijeg u industriji je potvrda kredibilnosti Olimpijskih esport igara. Turniri privlače milione gledalaca uživo, dok onlajn prenosi dostižu preko 100 miliona pregleda na platformama poput Twitch i YouTube. Dota 2 broji skoro osam miliona aktivnih igrača mjesečno. Najprestižniji turnir naslova “The International” (TI) je ujedno i najprestižniji turnir industrije sa nagradnim fondom od preko $40,000,000.

League of Legends (LoL)

Poput prethodno imenovanog naslova Liga Legendi iliti LoL je onlajn borbena arena za više igrača koja je ujedno i najgledaniji esport na planeti. Prisustvo ovog naslova stvorenog od strane Riot Games studia donosi visoku gledanost i priliku za angažovanje mladih generacija širom svijeta. Ova igra broji nevjerovatnih 180 miliona aktivnih igrača mjesečno dok njihov najprestižniji turnir “League of Legends World Championship” (Worlds) ima nagradni fond od $2,000,000.
Zanimljiv je podatak da je Worlds 2022. godine imao preko pet miliona simultanih gledalaca tokom velikog finala.

Rocket League (RL)

Ovaj naslov predstavlja unikatni spoj tradicionalnog sporta, fudbala, i futurističkog dizajna. Posebno je atraktivan mlađoj populaciji. Odigra ga preko 90 miliona igrača mjesečno na svim platformama zajedno, a najprestižniji Rocket League Championship Series (RLCS) turnir sa nagradnim fondom od $1,000,000 privlači stotine hiljada gledalaca uživo i milione pregleda onlajn.

Valorant

Možda i najmlađa igra na spisku naslova Olimpijskih esport igara, ali zasigurno obećavajuća. U pitanju je pucačina u prvom licu (FPS) od iste izdavačke kuće kao i LoL – Riot Games. Ova igra kombinira modernu i stratešku stranu esporta te privlači mlađe ljubitelje FPS žanra. Valorant ima preko 20 miliona aktivnih korisnika mjesečno, a njegovi turniri dosežu dva miliona simultanih gledalaca tokom glavnih događaja. Valorant Champions Tour (VCT) ima nagradni fond od $1,000,000.

Fortnite

Fortnite je pucačina u trećem licu u kojoj se veliki broj igrača takmiči ko će biti poslednja osoba ili tim. Fortnite pruža priliku za dokazivanje mlađih generacija kao i šansu da se esport predstavi kao zabavan i takmičarski sektor. World Cup finala privukla su preko dva miliona simultanih gledalaca. Ovu igru na mjesečnom nivou odigra preko 110 miliona ljudi, a najpoznatiji turnir, Fortnite World Cup (FWC) ima nagradni fond od $30,000,000.

Sportske simulacije u saradnji sa sportskim savezima

Ovi naslovi postaju ključni element e-sport Olimpijskih igara jer pružaju realističan prikaz stvarnih sportova u digitalnom obliku. Saradnje sa sportskim savezima poput FIFA, FIBA i FIA omogućavaju razvoj specijalizovanih video igara koje vjerno reprodukuju profesionalne sportove, pri čemu se zadržavaju pravila i karakteristike tih disciplina. Naslovi ove kategorije su:

eFootball

Ovo je simulacija fudbala koja ujedinjuje stvarni fudbal i vaše najluđe fudbalske snove. Imate priliku igrati kao stvarni autentični nacionalni tim te se maksimalno približiti tradicionalnom sportu i privući tradicionalnu sportsku publiku. Finala najpoznatijih turnira, UEFA eEURO privukla su milione gledalaca uživo i onlajn. Ova igra ima preko 100 miliona preuzimanja.

NBA 2K

NBA 2K predstavlja emulaciju tradicionalne košarke i služi kao spojna tačka tradicionalnog sporta i simulacije kada je u pitanju globalna košarkaška kultura. Ovaj naslov ima preko 50 miliona preuzimanja a najpoznatiji turniri poput NBA 2K lige imaju fond od nekoliko stotina hiljada američkih dolara. Na Twitch i YouTube platformama ova igra ima nekoliko miliona pregleda.

Gran Turismo

Ovo je igra koja predstavlja visoko realističnu simulaciju trka automobila te pruža sjajnu priliku za povezivanje digitalne publike sa motorsport kulturom. Ova igra ima preko 80 miliona preuzimanja i nekoliko stotina hiljada gledalaca uživo i onlajn. Najpoznatiji turniri poput FIA Gran Turismo Championships u saradnji sa FIA imaju nagradni fond od $750,000.

Digitalni Šah

Digitalni šah je zapravo samo tradicionalni šah u digitalnoj formi. Premisa igre je u potpunosti ista, samo što je preglednost šahovske table zamijenjena digitalnom tablom na monitoru. Ovo je način za sve ljubitelje ovog strateškog diva bez obzira na starosnu dob da učestvuju na Olimpijskim esport igrama. Putem platforma poput Chess.com i Lichess preko 200 miliona ljudi redovno igra digitalni šah. Najpoznatiji turniri poput FIDE Online Chess Olympiad imaju hiljade takmičara iz preko 100 zemalja. Nagradni fond turnira iznosi $1,500,000.

Simulacije sportova

Treća kategorija uvodi digitalne verzije tradicionalnih sportova. Igre u ovoj kategoriji simuliraju stvarne sportske discipline i uključuju:

Biciklizam

Virtuelni biciklizam istovremeno promoviše zdrav način života i takmičarski duh. Virtuelni biciklizam je veoma pristupačan svim uzrastima. Milioni biciklista prate onlajn prenose i učestvuju u lokalnim kvalifikacijama širom svijeta. Najpoznatiji turniri poput Zwift Cycling Esports World Championships imaju nagradni fond od $60,000.

Jedrenje

Virtuelno jedrenje je zaista nevjerovatno iskustvo i preporučljiv prvi korak za svakog ljubitelja jedrenja. Uz kombinaciju tehnologije i prirode imate priliku jedriti u raznim vremenskim uslovima. Virtuelna jedriličarska takmičenja privlače stotine hiljada entuzijasta širom svijeta, a najpoznatiji turniri poput Virtuelne Regate (VRWC) imaju nagradni fond od $10,000.

Tekvondo

Digitalni Tekvondo je dobra prilika da sportisti usavrše svoje vještine u digitalnom okruženju. To doprinosi širenju sporta kao i njegovoj dostupnosti u svijetu. Takmičenja privlače sve veći broj gledalaca, posebno u Aziji i Evropi, gdje ovaj sport ima dugu tradiciju. Najpoznatiji turnir, Digital Tekvondo World Championships ima nagradni fond od $10,000.

Crna Gora na dobrom razvojnom putu esporta

Savez elektronskih sportova Crne Gore (SESCG) i crnogorski olimpijski komitet (COK) već godinama sarađuju. Rade na razvoju i promociji esporta i gejming industrije u Crnoj Gori, regionu, Evropi i svijetu. Kroz zajedničke projekte, promociju esporta kao dijela modernog sportskog društva i ulaganje u nove generacije igrača, SESCG i COK postavljaju temelje za budućnost esporta u zemlji.

Planovi za 2025. godinu su:

  • organizacija kvalifikacija i izbor najboljih takmičara u Crnoj Gori te predstavljanje iste na internacionalnim turnirima uključujući Olimpijske esport igre.
  • stvaranje i unapređivanje nacionalnih liga koje imaju zadatak identifikovati najbolje timove i igrače u zemlji
  • Crna Gora će biti domaćin najveće esport i gejming konferencija u Evropi – European Gaming Summit, koji će se održati 10. i 11. maja 2025. godine u Baru.

Ovo su veoma važni koraci na putu ka olimpijskim esport igrama, ali i razvoju esport i gejming industrije u Crnoj Gori.